Regulamin Systemu Poczty Elektronicznej UKSW
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Regulamin Systemu Poczty Elektronicznej UKSW, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady korzystania z Systemu Poczty Elektronicznej, zwanego dalej „SPE”, obsługiwanej na serwerach Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, zwanego dalej „UKSW”, „Uczelnią” albo „Uniwersytetem”, i pomocniczych serwerach zewnętrznych, w celu zapewnienia sprawnej komunikacji wewnętrznej i należytego zabezpieczenia mechanizmu wymiany informacji zarówno wewnątrz Uniwersytetu, jak i z jego otoczeniem zewnętrznym.
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- adresie skrzynki – należy przez to rozumieć unikalny identyfikator Użytkownika tworzony automatycznie, wg. zasad dostępnych pod adresem: https://csi.uksw.edu.pl;
- adresie aliasu konta pocztowego - należy przez to rozumieć unikatowe oznaczenie wirtualnej współdzielonej skrzynki grupowej, które jest tworzone automatycznie według zasad dostępnych pod adresem: https://csi.uksw.edu.pl;
- mailingu – należy przez to rozumieć masową wysyłkę komunikatu skierowaną do będącej w posiadaniu UKSW listy adresowej, za pomocą portalu mailingowego umieszczonego pod adresem: https://mailing.uksw.edu.pl;
- skrzynce pocztowej – należy przez to rozumieć element techniczny umożliwiający realizację usługi pocztowej;
- skrzynce grupowej – należy przez to rozumieć konto pocztowe współdzielone przypisywane określonej grupie użytkowników;
- użytkowniku – należy przez to rozumieć osobę fizyczną uprawnioną do posiadania konta pocztowego w systemie SPE, o którym mowa w § 6 ust. 1 Regulaminu;
- zawartości skrzynki – należy przez to rozumieć wszystkie listy elektroniczne wraz z załącznikami, które w danym momencie znajdują się w skrzynce pocztowej.
SYSTEM POCZTY ELEKTRONICZNEJ
§ 3.
- SPE jest jednym z elementów składających się na mechanizm wymiany informacji wewnątrz Uniwersytetu jak i z jego otoczeniem zewnętrznym w celu wsparcia procesów naukowych, badawczych, dydaktycznych oraz zarządczych realizowanych przez użytkownika, wynikających z jego relacji z Uniwersytetem.
- SPE stanowi przyjęty przez Uniwersytet tryb komunikacji z pracownikami, studentami i współpracującymi z UKSW podmiotami zewnętrznymi, wspomagający realizację zadań i czynności jego użytkowników.
- W skład SPE wchodzą system poczty pracowniczej i system poczty studenckiej.
- System poczty pracowniczej składa się z klienta programu pocztowego Microsoft Outlook i aplikacji Outlook Web Access (OWA). System poczty studenckiej wykorzystuje rozwiązanie Google Workspace for Education.
- Naruszenie postanowień Regulaminu przez użytkownika SPE stanowi podstawę do zablokowania lub ograniczenia możliwości korzystania z SPE oraz może pociągać za sobą inne działania dyscyplinarne, wynikające z Regulaminu Pracy UKSW i przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
- Nadzór techniczny nad SPE sprawuje Centrum Systemów Informatycznych, zwane dalej „CSI” zgodnie z zadaniami Centralnego Administratora Systemu Informatycznego, o którym mowa w § 6 pkt 5 i 6 Polityki Bezpieczeństwa Informacji UKSW.
ZASADY KORZYSTANIA Z SPE
§ 4.
- Pracownik ma obowiązek korzystania z przydzielonej mu skrzynki poczty elektronicznej w związku z wykonywaniem obowiązków na zajmowanym stanowisku.
- Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść i zawartość listów przesyłanych za pośrednictwem posiadanego konta.
- Przekierowanie wiadomości można ustawić wyłącznie na adresy w domenie UKSW. Przekierowania na adresy w innych domenach (np. skrzynki prywatne lub skrzynki w innych instytucjach) nie będą działać, a system nie wyświetli żadnego dodatkowego ostrzeżenia.
- Za niedozwolone użycie konta poczty elektronicznej uznaje się jakiekolwiek użycie prowadzące do naruszenia dobrego imienia Uniwersytetu, przepisów prawa wewnętrznego w zakresie Polityki Bezpieczeństwa Informacji UKSW i Regulaminu Pracy. W szczególności, za działania niedozwolone uznaje się:
1) działania zmierzające do ujawnienia lub zniekształcenia informacji o osobach trzecich;
2) działania skutkujące naruszeniem dóbr osobistych osób trzecich;
3) wykorzystanie poczty elektronicznej UKSW w celach prowadzenia działań politycznych lub prowadzenia działalności gospodarczej;
4) wykorzystanie usługi poczty w celu rozsyłania spamu;
5) działania sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami obyczajowymi;
6) umożliwienie dostępu do swojego konta pocztowego nieupoważnionym osobom. - Użytkownik odpowiedzialny jest za wszelkie działania wykonane po uwierzytelnieniu się w systemie poczty elektronicznej za pomocą jego danych logowania.
- Podczas wysyłania korespondencji elektronicznej pracownik musi pamiętać, że kieruje korespondencję w imieniu Uniwersytetu, wobec czego jest zobowiązany do:
1) sprawdzania skrzynki pocztowej przynajmniej jeden raz dziennie w godzinach pracy;
2) bezzwłocznego odpowiadania na korespondencję ze zwróceniem szczególnej uwagi na poprawność adresu odbiorcy;
3) umieszczania podpisu i podstawowych danych Uczelni, zgodnie z przyjętym wzorem w Systemie Identyfikacji Wizualnej UKSW;
4) odkładania korespondencji w danej sprawie do akt sprawy;
5) postępowania zgodnie z prawem, w tym z zasadami określonymi w Polityce BezpieczeństwaInformacji UKSW podczas przesyłania danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej;
6) przesyłania plików zawierających dane osobowe w formie zaszyfrowanej (np. spakowany plik zabezpieczony hasłem);
7) korzystania podczas przesyłania e-maili do wielu adresatów jednocześnie z opcji kopii ukrytej („Dodaj UDW”);
8) ustawienia treści autorespondera z informacją o kontakcie do osoby zastępującej w przypadku nieobecności pracownika.
§ 5.
- Zabrania się użytkownikom otwierania załączników (np. .zip, .xlsm, .pdf) załączonych do poczty elektronicznej, jeżeli nie są oczekiwane w wiadomości lub tożsamość nadawcy budzi wątpliwości, a także korzystania z hiperlinków umieszczonych w wiadomościach e-mail, z uwagi na możliwość zainfekowania komputera i całej sieci. Działania takie niosą ze sobą wysokie ryzyko utraty danych.
- Przypadki podejrzanych e-maili należy zgłaszać do Centrum Systemów Informatycznych (CSI).
- Użytkownik zobligowany jest do stosowania zasad bezpieczeństwa wskazanych dla zbiorów danych, informacji i bezpieczeństwem systemów, w których zbiory danych i informacje są lub mogą być przetwarzane określonych w Polityce Bezpieczeństwa Informacji UKSW.
UŻYTKOWNICY KONT I UPRAWNIENIA
§ 6.
- Uprawnionymi do posiadania konta w SPE, są:
1) osoby zatrudnione w Uniwersytecie na umowę o pracę lub mianowanie;
2) osoby związane z UKSW na podstawie umowy cywilnoprawnej (w tym wolontariackiej), o ile wystąpią o przydzielenie konta;
3) studenci, w tym słuchacze studiów podyplomowych i doktoranci. - Użytkownik ma prawo korzystać z konta pocztowego w pełnym zakresie jego funkcjonalności pod warunkiem, że będzie to zgodne z obowiązującym prawem, tym Regulaminem i normami społecznymi i obyczajowymi.
- Korzystając z konta pocztowego, użytkownik zobowiązuje się, że nie będzie działał w sposób naruszający prawa innych użytkowników oraz nie będzie przenosił prawa do korzystania ze swojej skrzynki służbowej na inne osoby.
- Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść i zawartość listów przesyłanych za pośrednictwem swojego konta pocztowego.
ZASADY TWORZENIA KONT SPE I ICH RETENCJA
§ 7.
- Założenie konta służbowej poczty elektronicznej następuje przy zatrudnieniu pracownika na umowę o pracę, mianowanie i umowę cywilnoprawną, zgodnie z procedurą opisaną w ust. 2.
- Nazwa konta jest ustalana automatycznie przez system, a niezbędne dane do logowania przesyłane są za pośrednictwem SMSa na numer prywatnego telefonu komórkowego pracownika lub pocztą na wskazany prywatny adres mailowy adresu poczty elektronicznej spoza domeny UKSW.
- Założenie konta poczty studenckiej dokonuje się na wniosek studenta złożony w systemie USOSWEB. Identyfikator nadawany jest automatycznie przez system informatyczny w oparciu o posiadany numer indeksu, a niezbędne dane do pierwszego logowania wyświetlone zostaną na ekranie.
§ 8.
- W systemie SPE mogą być tworzone konta:
1) personalne;
2) organizacyjne, utworzone na potrzeby obsługi jednostek;
3) okolicznościowe, na potrzeby wydarzeń, projektów. - Przydzielenie aliasu konta pocztowego jako współdzielonej skrzynki grupowej, konta okolicznościowego następuje na podstawie zgłoszenia w systemie: csi.uksw.edu.pl/zgloszenie. Konta tworzone są dla osób wskazanych w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, ze wskazaniem:
1) propozycji adresu;
2) daty uruchomienia i wygaśnięcia konta, np. na czas trwania projektu;
3) osób, które mają mieć dostęp do konta. - Dostęp do konta organizacyjnego może być przypisany:
1) wszystkim pracownikom zatrudnionym w jednostce organizacyjnej – wówczas dostęp do konta wygasa automatycznie w przypadku zmiany jednostki przez pracownika;
2) wybranym pracownikom dowolnych jednostek – w tym przypadku kierownik jednostki wnioskującej o konto odpowiedzialny jest za powiadamianie CSI o konieczności wygaszenia dostępu wskazanym pracownikom. - Osobą odpowiedzialną za konto organizacyjne oraz uprawnioną do późniejszych zmian będzie zawsze kierownik jednostki wnioskującej.
- Konta organizacyjne nie mają odrębnych loginów i haseł – są przypisane do istniejących kont pracowników. Konta organizacyjne nie wygasają automatycznie.
§ 9.
- Konta personalne osób, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 – utrzymywane są przez okres trwania stosunku pracy/obowiązywania umowy i wygasają z dniem ustania stosunku pracy/obowiązywania umowy, a ich zawartość, w tym kopie zapasowe podlegają procedurze trwałego usunięcia,z zastosowaniem § 17 ust. 5 Regulaminu.
- Student, w tym słuchacz studiów podyplomowych i doktorant, ma dostęp do konta przez okres trwania studiów, po 30 dniach od utraty statusu studenta/doktoranta/słuchacza konto zostaje trwale usunięte.
- Konta okolicznościowe/organizacyjne są utrzymywane w zależności od wskazana terminu dla działalności jednostki lub pełnienia funkcji. Konta okolicznościowe wygasają w określonym przy zgłoszeniu terminie ważności, jeśli nie wpłynie wniosek o ich przedłużenie, a ich zawartość ulega niezwłocznie trwałemu usunięciu zgodnie z przyjętą procedurą, z zastosowaniem § 8 ust. 4 Regulaminu.
- Usunięcie konta, o którym mowa w ust. 1 i 2 nie może być podstawą jakichkolwiek roszczeń wobec UKSW.
§ 10.
- Tworzenie aliasów personalnych możliwe jest wyłącznie w przypadku zmiany danych osobowych pracownika (imię, nazwisko) lub korekty błędnych adresów. Pracownik powinien wysyłać wiadomości e-mail wyłącznie z nowego adresu głównego.
- Tworzenie aliasów funkcyjnych realizowane jest na uzasadniony wniosek, w wyjątkowych przypadkach i wyłącznie w odniesieniu do kont organizacyjnych i okolicznościowych.
BEZPIECZEŃSTWO DANYCH
§ 11.
- Użytkownikowi zaleca się wykonywanie kopii zapasowych poczty znajdującej się na własnym komputerze, tj. archiwizowania, kompaktowania poczty oraz książki adresowej.
- Użytkownik jest odpowiedzialny za eksploatację przydzielonej przestrzeni dyskowej i powinien usuwać ze skrzynki pocztowej na serwerze niepotrzebne przesyłki. W przypadku dużej zajętości skrzynki pocztowej, CSI może usunąć zawartość folderów „kosz” i „spam”, po wcześniejszym poinformowaniu użytkownika konta.
§ 12.
- System poczty elektronicznej posiada mechanizmy zabezpieczające przed nieautoryzowanym dostępem przez osoby trzecie. Zastosowane rozwiązania umożliwiają szyfrowane logowanie oraz komunikację z serwerem pocztowym, pod warunkiem odpowiedniego skonfigurowania programów stosowanych przez użytkownika do obsługi skrzynki pocztowej.
- Dostęp do skrzynki pocztowej jest chroniony hasłem. Hasło stanowi zabezpieczenie dostępu do systemu oraz treści wiadomości przechowywanych w skrzynce pocztowej. Ze względu na bezpieczeństwo systemu pocztowego oraz danych użytkownika hasło musi być tajne i znane wyłącznie użytkownikowi. W przypadku odtajnienia hasła należy niezwłocznie zmienić je na nowe.
- Hasło nie może być zbyt proste lub oczywiste do odgadnięcia przez osoby trzecie.
§ 13.
Dostęp do konta pocztowego możliwy jest za pomocą:
1) przeglądarki internetowej poprzez stronę internetową: https://mail.uksw.edu.pl;
2) programów pocztowych do obsługi poczty elektronicznej. Parametry do konfiguracji klientów pocztowych dostępne są na stronie internetowej pod adresem: http://csi.uksw.edu.pl/poczta.
§ 14.
- Uczelnia nie będzie udostępniać zawartości kont poczty elektronicznej osobom trzecim. Wyjątki od tej zasady mogą być spowodowane wyłącznie wynikającym z przepisów prawa żądaniem organów państwowych.
- Informacja o służbowym adresie konta pocztowego jest jawna i dostępna powszechnie, w tym na łamach witryny internetowej Uczelni w postaci książki adresowej. Dotyczy to również adresów funkcyjnych i grupowych kont pocztowych. Udostępniane są tylko adresy kont pocztowych zlokalizowanych w systemie pocztowym UKSW.
ZAKRES I UPRAWNIENIA KONTROLNE ADMINISTRATORA
§ 15.
- Korespondencja służbowa w SPE stanowi własność pracodawcy.
- Uniwersytet nie prowadzi monitorowania zawartości wiadomości pocztowych poza zautomatyzowanym przetwarzaniem przez systemy antyspamowe.
- Użytkownik, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 zobowiązany jest udostępnić wytworzoną przez siebie korespondencję elektroniczną na wezwanie:
1) bezpośredniego przełożonego;
2) pracownika przeprowadzającego, na podstawie odrębnych przepisów, czynności kontrolne;
3) wezwania uprawnionego organu państwowego w związku z prowadzonym postępowaniem.
§ 16.
- Za zgodą Kanclerza w przypadku, nieobecności w pracy użytkownika, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, gdy niemożliwy jest kontakt z pracownikiem, a dostęp do informacji jest niezbędny ze względu na uzasadniony i ważny interes UKSW, wgląd w pocztę elektroniczną może obejmować:
1) pozyskiwanie informacji na temat nadawców i odbiorców;
2) datę i godzinę wysłanych i odebranych wiadomości;
3) tematy wiadomości;
4) w sytuacjach szczególnych, gdy informacje określone w pkt. 1-3, okażą się niewystarczające dla realizacji celu, również treść prowadzonej korespondencji. - Dostęp do poczty elektronicznej użytkownika nie może naruszać tajemnicy korespondencji prywatnej oraz innych dóbr osobistych pracownika. Nie stosuje się sprawdzania wiadomości zawartych w katalogu, o którym mowa w § 4 ust. 3 i kontynuowania sprawdzania w sytuacji, gdy pojawią się wątpliwości co do służbowego charakteru korespondencji.
ZAMYKANIE KONT POCZTY ELEKTRONICZNEJ
§ 17.
- Konta SPE są zamykane zgodnie z zasadami retencji określonymi w § 9 Regulaminu.
- Pracownik kończący zatrudnienie w Uczelni, zobowiązany jest do przejrzenia zawartości swojej skrzynki pocztowej, przekazania pracodawcy danych związanych z wykonywaną pracą z uwagi namożliwość wystąpienia konieczności wglądu przez pracodawcę w treść pozostawionej korespondencji służbowej, w celu kontynuowania spraw niezakończonych.
- Pracodawca może zobowiązać pracownika do skontaktowania się z podmiotami zewnętrznymi, z którymi pracownik pozostawał w służbowych relacjach, celem poinformowania ich o usunięciu adresu e-mail.
- Zamykanie kont realizowane jest zgodnie z zasadami, określonymi w ust. 5 i 6.
- Po upływie okresu wypowiedzenia następuje wyłączenie konta, a dane podlegają archiwizacji i ulegają trwałemu usunięciu po upływie 30 dni.
- Nazwa zlikwidowanego konta przechodzi do puli adresów i może zostać zastosowana ponownie po upływie 12 miesięcy.
- Prawo dysponowania zarchiwizowaną skrzynką pocztową przysługuje kierownikowi jednostki, z którą powiązane było konto lub osobie upoważnionej przez pracodawcę.
§ 18.
W przypadku wystąpienia zdarzeń losowych związanych ze śmiercią pracownika, konto poczty służbowej jest zamykane zgodnie z § 9 Regulaminu.
ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI ADMINISTRATORA
§ 19.
UKSW podejmuje starania w celu zapewnienia poprawnego działania SPE oraz udziela wszelkiej możliwej pomocy użytkownikom w problemach związanych z obsługą kont pocztowych.
§ 20.
- UKSW zastrzega sobie prawo do:
1) awaryjnego wyłączenia systemu bez uprzedniego powiadomienia użytkownika o tym fakcie;
2) zmiany zasad funkcjonowania systemu poczty elektronicznej. Istotne zmiany dotyczące zasad będą podawane do wiadomości użytkownikom za pomocą strony internetowej UKSW oraz poczty elektronicznej;
3) zablokowania kont pocztowych w przypadkach wykorzystania ich w sposób niezgodny z przeznaczeniem, o którym mowa w § 4 ust. 6 Regulaminu. - W sytuacji podejrzenia naruszenia bezpieczeństwa informacji Kierownik CSI, może samodzielnie podjąć decyzję o wyłączeniu konta użytkownika postępując zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa Informacji UKSW, a następnie powiadomić władze Uczelni o zaistniałej sytuacji.
§ 21.
Uczelnia nie ponosi odpowiedzialności za:
1) skutki wejścia przez osoby trzecie w posiadanie hasła umożliwiającego korzystanie z konta pocztowego użytkownika;
2) przerwy w funkcjonowaniu systemu pocztowego zaistniałe z przyczyn technicznych spowodowanych w szczególności konserwacją lub wymianą sprzętu oraz z innych przyczyn niezależnych od Uczelni;
3) sposób wykorzystywania konta pocztowego przez użytkownika oraz szkody, jakie poniósłna skutek nieprawidłowego zapisu lub nieprawidłowego odczytu wiadomości;
4) treści przesyłane w systemie poczty elektronicznej.
ZASADY PROWADZENIA MAILINGU
§ 22.
- Portal mailingowy zawiera listę adresów poczty służbowej pracowników nadanych w domenie UKSW, adresy poczty studenckiej wskazane do kontaktu przez osobę z chwilą podjęcia przez nią studiów.
- Portal mailingowy służy do przekazywania informacji:
1) strategicznych i kluczowych z punktu widzenia funkcjonowania Uniwersytetu;
2) organizacyjnych i informacyjnych, między innymi związanych ze sprawami kadrowymi, socjalnymi czy finansowymi;
3) związanych z działalnością dydaktyczną i naukową, w tym z jakością kształcenia. - W obszarze dydaktyki przesyłanie komunikatów wewnętrznych do studentów powinno odbywać się z wykorzystaniem usługi USOSMail dostępnej w USOSweb.
- Jednostki mogą tworzyć własne listy wysyłkowe, na podstawie zgód pobranych od osób zainteresowanych otrzymywaniem korespondencji związanej z działalnością jednostki, np.: duszpasterstwo prowadzi komunikację ze swoimi członkami, Centrum Dialogu Międzykulturowego i Między religijnego z osobami tworzącymi krąg przyjaciół UKSW.
- Komunikacja wewnętrzna przebiega według zasad określonych w ust. 7.
- Wysyłka informacji elektronicznej dotycząca kontaktu w relacji pracodawca-pracownik, jak też kont zdefiniowanych w systemie USOSmail do korespondencji ze studentami, doktorantami i słuchaczami studiów podyplomowych nie wymaga wcześniejszej zgody adresata.
- Podmiotami realizującymi i nadzorującymi proces komunikacji wewnętrznej prowadzonej do listy adresów zgromadzonych w portalu mailingowym Uczelni są pracownicy upoważnieni w pionach Rektora, Prorektora i Kanclerza.
- Jednostki zainteresowane mailingiem na skrzynki elektroniczne poczty służbowej pracowników, studentów, powinny zwrócić się z wnioskiem do Kanclerza o dostęp do systemu mailingowego. Wzór wniosku stanowi załącznik do Regulaminu.
- Sprawy, o których mowa w ust. 2 wymagają akceptacji Rektora, właściwego Prorektora, Kanclerz lub osób upoważnionych.
- Treść wiadomości przeznaczona do mailingu, dotycząca informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 1 powinna zostać przekazana przez portal mailingowy do akceptacji przez Dyrektora Kancelarii.
- Treść wiadomości przeznaczona do mailingu, dotycząca informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 2 powinna zostać przekazana przez portal mailingowy do akceptacji treści przez Kanclerza.
- Treść wiadomości przeznaczona do mailingu, dotycząca informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3 powinna zostać przekazana przez portal mailingowy do akceptacji właściwego Prorektora.
- Za zgodą władz rektorskich lub kanclerskich na adresy poczty służbowej pracowników uczelni, może być przekazana informacja nie ujęta w ust. 2.
§ 23.
- Osoby, o których mowa w § 22 ust. 7, upoważnione do akceptacji korespondencji za pomocą portalu mailingowego mają prawo dokonywać selekcji materiałów przekazanych do wysyłki, w szczególności:
1) pochodzących ze źródeł, z którymi UKSW nie prowadzi bezpośredniej współpracy;
2) o niepełnej treści;
3) przesłanych w niemożliwym do zrealizowania terminie;
4) dostarczonych w formacji uniemożliwiających ich odczytanie lub publikację;
5) merytorycznie nieuzasadnionych lub naruszających obowiązujące przepisy prawa. - Wysyłka informacji i materiałów stanowiących treść newslettera wymaga uzgodnienia z władzami rektorskimi.
- Warunkiem publikacji informacji lub materiałów w newsletterze jest ich wcześniejsze zamieszczenie w aktualnościach, w serwisie internetowym UKSW.
- Drogą mailingową mogą być przekazywane wyłącznie treści nie zawierające informacji:
1) chronionych prawami autorskimi;
2) uważanych powszechnie za wulgarne i obraźliwe;
3) obrażających uczucia innych osób, w tym również religijne;
4) o tematyce rasistowskiej i ksenofobicznej;
5) naruszających prawo do prywatności. - Wysyłka mailingu do listy w puli adresów grupy studentów oraz pracowników i studentów zdefiniowanych w portalu mailingowym może być realizowana po godz. 14.30.