Czym jest Centralny System Uwierzytelniania?
Centralny System Uwierzytelniania pozwala na jednolite, spójne logowanie za pomocą zawsze tych samych danych logowania do możliwie jak najszerszej gamy zasobów udostępnianych przez uniwersytet, w tym do:
- stron internetowych i aplikacji webowych, np. USOSweb oraz aplikacje obsługi pracowników;
- komputerów stacjonarnych i laptopów udostępnionych przez uczelnię;
- możliwie każdej innej infrastruktury, np. sieci WiFi czy usług zewnętrznych powiązanych z uniwersytetem.
CAS zwiększa wygodę i bezpieczeństwo naszych użytkowników i systemów:
- zapewniając jednolity i spójny, zawsze znajomy i łatwy do weryfikacji wygląd i sposób obsługi;
- unikając potrzeby tworzenia wielu kont z niezależnymi hasłami, pozwalając na pracę z jednym, ale za to bezpiecznym hasłem,
- ograniczając widoczność haseł do minimalnej liczby aplikacji.
Bezpieczeństwo logowania
Podając dane logowania Centralnego Systemu Uwierzytelniania pamiętaj, aby zawsze weryfikować tożsamość strony!
W zdecydowanej większości przypadków strona CSU będzie wyglądać zawsze w ten sam sposób:
- Adres strony: login.uksw.edu.pl
- Strona logowania jest bezpieczna i szyfrowana (symbol kłódki), adres strony rozpoczyna się od https://
Mimo usilnych starań, nie wszystkie usługi da się całkowicie zintegrować z usługą CSU. Poniżej znajduje się lista wyjątków, na których również możesz bezpiecznie użyć swojego hasła związanego z CSI:
Jeżeli widzisz, że strona internetowa oczekująca twojego hasła wygląda na stronę UKSW, jednak:
- przeglądarka ostrzega przed nieprawidłowym certyfikatem, lub
- strona znajduje się pod adresem http:// (bez S), lub
- strona znajduje się pod adresem spoza domeny uksw.edu.pl i nie została wskazana na powyższej liście
nie wpisuj swojego hasła na takiej stronie oraz zgłoś istnienie takiej strony do Centrum Systemów Informatycznych!
Zasady dotyczące identyfikatora
Identyfikator zostaje przyznany jednorazowo w chwili rejestracji pierwszego konta. Format identyfikatora zależy od roli użytkownika w chwili zakładania konta - więcej szczegółów znajdziesz w tabeli na końcu artykułu.
W wybranych sytuacjach i systemach możemy poprosić o podanie identyfikatora w specjalnej postaci, w tym m.in.:
- przez dopisanie do identyfikatora domeny uniwersytetu: identyfikator@uksw.edu.pl
- dotyczy to przede wszystkim usług współużytkowanych przez wiele organizacji, np. sieć bezprzewodowa Eduroam lub Office 365 - domena uczelni pomaga dostawcy usług prawidłowe rozpoznanie źródła pochodzenia użytkownika.
- przez dopisanie do identyfikatora specjalnego prefiksu uniwersyteckiej usługi ActiveDirectory: DOMENA\identyfikator
- dotyczy to przede wszystkim wybranych usług firmy Microsoft, które nie są w pełni kompatybilne z systemem CSU.
Jeżeli przy panelu logowania lub w stosownej instrukcji nie wskazano inaczej, domyślnie wskazujemy jako nazwę użytkownika wyłącznie podstawowy identyfikator.
⚠️ Ze względów technicznych, identyfikator nie ulega zmianie ani w przypadku zmiany relacji między użytkownikiem a uniwersytetem (np. na skutek zatrudnienia byłego studenta) ani w przypadku zmiany danych osobowych (np. zmiana nazwiska)!
Zasady dotyczące hasła
W chwili uzyskania konta dostaniesz od nas SMS z informacją o jednorazowym haśle pozwalającym na pierwsze zalogowanie się do systemu.
Przygotuj się na to - przy pierwszym logowaniu system zażąda założenia nowego, docelowego hasła, a specjalny system podpowiedzi ułatwi Ci założenie hasła spełniającego niezbędne wymagania dotyczące jego złożoności.
⚠️ Nigdy nie wykorzystuj hasła założonego na UKSW w innych, niezależnych od UKSW systemach!
Przechowywanie tego samego hasła u różnych dostawców znacząco zwiększa ryzyko wycieku hasła - im więcej miejsc jego przechowywania, tym większa możliwość, że jedno z tych miejsc zostanie zaatakowane, a hasło ujawnione.
W każdym takim przypadku konieczna będzie zmiana hasła we wszystkich systemach, w których jest używane. Stosowanie różnych haseł ogranicza uciążliwości związane z takim atakiem, minimalizując listę miejsc, w których będzie należało je zmienić w przyszłości.
Jeżeli zapomnisz hasła - lub jeżeli oryginalny SMS z informacją o haśle nigdy nie dotarł - zawsze możesz zresetować hasło za pomocą jednego z dwóch kanałów:
- reset za pomocą weryfikacji SMS - dostępny dla wszystkich użytkowników;
- reset za pomocą weryfikacji e-mail - dostępny dla studentów i wybranych grup użytkowników.
Reset hasła wymaga, aby zarejestrowane w systemie dane dodatkowe (nr telefonu lub adres e-mail) były aktualne. Pamiętaj, aby zawsze zgłaszać stosownym jednostkom zmianę swoich danych. Jeżeli potrzebujesz zresetować hasło, a Twoje dane są nieaktualne - skontaktuj się z jednostką odpowiedzialną za przechowywanie Twoich danych (patrz lista w dalszej części artykułu).
Okres ważności identyfikatora
Okres ważności identyfikatora uzależniony jest od statusu użytkownika:
- Dla studentów, doktorantów:
- aktywacji dokonuje dziekanat, wraz z wprowadzeniem kompletnych danych do systemu USOS,
- dezaktywacja następuje w terminie 60 dni od ostatniego dnia ostatniego rozliczonego roku akademickiego, dodatkowy czas pozwala na zakończenie wszelkich niezbędnych procesów obowiązujących studenta na koniec studiów.
- Dla uczestników kursów:
- aktywacji dokonuje dziekanat lub jednostka odpowiedzialna za prowadzenie kursu, wraz z wprowadzeniem kompletnych danych do systemu USOS,
- dezaktywacja następuje w terminie 60 dni od daty zakończenia kursu.
- Dla pracowników akademickich:
- aktywacja dokonuje się automatycznie w dacie rozpoczęcia umowy, po uprzedniej rejestracji umowy przez Dział Kadr w stosownym systemie,
- dezaktywacja następuje w terminie 30 dni od daty zakończenia zawartej umowy.
- Dla pozostałych pracowników
- aktywacja dokonuje się automatycznie w dacie rozpoczęcia umowy, po uprzedniej rejestracji umowy przez Dział Kadr w stosownym systemie,
- dezaktywacja następuje w dniu zakończenia zawartej umowy.
Korekta danych i inne nieprawidłowości
W przypadku problemów związanych z poprawnością danych dotyczących konta prosimy kontaktować się z następującymi jednostkami:
- Studenci, doktoranci, uczestnicy kursów etc.
- dziekanat wydziału właściwego dla kierunku studiów lub organizującego kurs
- Pracownicy etatowi
- Dział Kadr
- Pracownicy nieetatowi
- Dział Kadr, dziekanat lub kierownik jednostki zatrudniającej
Jak wygląda identyfikator użytkownika?
Grupa użytkowników | Format identyfikatora | przykład | |
---|---|---|---|
Pracownicy | i.nazwisko / imie.nazwisko | j.nowak | |
Studenci | ##### (nr albumu) | 12345 | |
Doktoranci | D-##### | D-12345 | |
Uczestnicy | studiów podyplomowych | P-##### | P-12345 |
kursów Uniwersytetu Otwartego (UO) | OU-##### | OU-12345 | |
innych kursów | KRS-##### | KRS-12345 | |
programów MOST, Socrates | S-##### | S-12345 |