Jak założyć Profil Zaufany?
Profil Zaufany możesz założyć na dwa sposoby:
1. Serwis Profilu Zaufanego (https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany):
- załóż konto w serwisie pz.gov.pl,
- znajdź punkt potwierdzający,
- potwierdź Profil Zaufany w punkcie potwierdzającym,
- jeśli posiadasz kwalifikowany podpis elektroniczny, Profil możesz potwierdzić tym podpisem.
Punkt potwierdzający – miejsce, gdzie osobiście potwierdzisz Profil Zaufany za pomocą dowodu osobistego lub paszportu, np.: banki, urzędy – również za granicą.
2. Internetowe konto bankowe (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp)
- Profil Zaufany załóż przez konto w twoim banku (T-Mobile usługi bankowe, platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, Santander, mBank, Alior Bank).
- Nie musisz już nic potwierdzać, bank sam przekaże twoje dane do serwisu http://pz.gov.pl.
Termin ważności profilu
Twój Profil Zaufany ważny jest 3 lata. Po upływie tego czasu możesz przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata.
Czego nie podpiszesz Profilem Zaufanym?
Pamiętaj, że Profilem Zaufanym nie możesz:
- podpisać deklaracji i informacji podatkowych (złożysz je w serwisie e-Deklaracje, nie musisz mieć Profilu Zaufanego);
- zamknąć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- dokonać zmian w KRS, jeśli spółka nie była zarejestrowana online.
Jak logować się do Profilu Zaufanego?
- Jeśli potwierdziłeś Profil Zaufany przez bankowość internetową: logujesz się za pośrednictwem swojego serwisu bankowości online, z którym powiązałeś swój profil. Tak więc, logując się np. do na biznes.gov.pl, po wybraniu sprawy, którą chcesz załatwić, na stronie logowania wybierasz Profil Zaufany, a następnie klikasz ikonę swojego serwisu bankowości internetowej i logujesz się przez stronę swojego banku.
- Jeśli założyłeś Profil Zaufany poprzez Serwis Profilu Zaufanego z koniecznością potwierdzenia w punkcie: logujesz się za pomocą adresu e-mail bądź nazwy użytkownika oraz hasła ustalonych przy zakładaniu konta. W przypadku, gdy zapomnisz loginu/hasła skorzystaj z opcji ich odzyskiwania.
Pamiętaj o bezpieczeństwie!
Pamiętaj, że Profil Zaufany jest tylko twój i nie możesz go nikomu udostępniać. Zawiera on twoje dane, w tym najważniejszą – numer pesel. Podanie komuś dostępu do twojego Profilu Zaufanego można porównać z udostępnieniem komuś twojego konta w banku. Pamiętaj, aby zawsze chronić swoje dane!
Czy obcokrajowiec może posiadać Profil Zaufany?
Tak. Wymogiem założenia Profilu Zaufanego jest jednak posiadanie polskiego numeru PESEL (numer z polskiego systemu ewidencji ludności), który jest niezbędny do złożenia i potwierdzenia wniosku, lub posiadanie ważnego certyfikatu kwalifikowanego.
Cudzoziemcy, którzy mają status uchodźcy albo zezwolenie na pobyt stały mogą się zameldować i otrzymać numer PESEL. Jeśli nie mogą się zameldować (nie spełniają wymogów uzyskania meldunku w Polsce), to powinni złożyć wniosek. W uzasadnieniu wniosku wpisuje się podstawę prawną albo np. obowiązek urzędowy, który wymaga posiadania PESEL (np. wysyłanie w formie elektronicznej sprawozdania finansowego spółki).
PESEL uzyskasz:
- w urzędzie gminy właściwym dla twojego miejsca zameldowania (tam gdzie jesteś albo chcesz się zameldować);
- w urzędzie gminy, na terenie której jest siedziba twojego pracodawcy - jeśli nie możesz się zameldować;
- w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście Miasta Stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43) - jeśli nie pracujesz albo twój pracodawca ma siedzibę za granicą Polski.
⚠️ Polski rząd planuje wprowadzić Tymczasowy Profil Zaufany
Jako że załatwienie sprawy urzędowej w obecnej sytuacji może być bardzo trudne (większość urzędów nie przyjmuje petentów), założenie/potwierdzenie Profilu Zaufanego także jest znacznie utrudnione, szczególnie teraz, gdy zaleca się pozostanie w domu. Jednocześnie rozwiązanie to stanowi ułatwienie w kontaktach z administracją, a życie przecież toczy się dalej i niektórych spraw nie można odłożyć na później.
W związku z tym powstał pomysł utworzenia Tymczasowego Profilu Zaufanego. Ma być wydawany na trzy miesiące z możliwością przedłużenia jego ważności (tradycyjny Profil Zaufany jest ważny przez trzy lata). Weryfikacja w założeniach ma przebiegać w ten sposób, że obywatel w trakcie rozmowy wideo z urzędnikiem będzie musiał pokazać swoją twarz i dowód tożsamości (wizerunek dodatkowo zostanie porównany ze zdjęciem znajdującym się w państwowym Rejestrze Dowodów Osobistych), aby został zweryfikowany.
Tymczasowy Profil Zaufany ma mieć jednak ograniczoną nie tylko ważność, ale też funkcjonalność – za jego pomocą obywatel nie złoży na przykład wniosku o nowy dowód osobisty. Mimo wszystko powinien stanowić potrzebną pomoc w kontaktach z administracją państwową w czasie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 i ograniczenia przemieszczania się.